CAO en Arbeidsvoorwaarden
SBT volgt de cao voor de zorgverzekeraars (hierna cao). Deze cao is bedoeld voor de medewerkers van zorgverzekeraars. Omdat SBT een zorginstelling is en geen zorgverzekeraar, zijn de bepalingen in de cao niet allemaal van toepassing op de situatie van SBT. SBT kent dan ook een aantal bijlagen waarin de afwijkingen zijn weergegeven. Daarom is in de arbeidsovereenkomst die tussen medewerkers en SBT wordt gesloten bepaald dat deze cao wordt gevolgd en dat daar op onderdelen van afgeweken wordt of kan worden. De zgn. primaire arbeidsvoorwaarden worden onverkort gevolgd.
Bijlagen
Hier vindt je de functieomschrijvingen van:
In onze werkomgeving hebben we elke dag te maken met een veelheid aan externe en interne regels, richtlijnen en protocollen waaraan wij ons moeten houden.
Onderstaande protocollen zijn gebaseerd op onze waarden en normen.
Schorsing en disciplinaire maatregelen
1. Doel van de regeling
Met de regeling jaargesprek biedt de organisatie een vaste structuur voor de gesprekken tussen de medewerker en leidinggevende over de functionele en persoonlijke aspecten in het werk en de daaraan verbonden rechtspositionele zaken.
Er vindt afstemming plaats tussen de ontwikkelwensen en kwaliteiten van de medewerker en de ontwikkeling en doelstelling van de afdeling.
Dit leidt binnen de organisatie en voor de medewerkers tot transparantie over de verwachtingen, de beoordeling en het beloningsbeleid.
2. Het jaargesprek
- Het jaargesprek vindt één keer per jaar plaats.
- In het jaargesprek ligt de nadruk op een open dialoog en worden er afspraken gemaakt over de gang van zaken op het werk, het takenpakket, de organisatie, de werkrelaties, opleidingswensen en de werkomstandigheden. Het functioneren van de medewerker en evalueren van afspraken zijn hiervan onderdeel.
- Het jaargesprek kan ook de basis vormen voor het nemen van rechtspositionele besluiten, zoals verlengen van een arbeidscontract, het omzetten van een tijdelijk in een vast dienstverband en het bevorderings- en beloningsbeleid.
- Om de jaargesprekken gestructureerd te laten verlopen wordt gebruik gemaakt van het formulier Jaargesprekken SBT.
- De leidinggevende is de gespreksleider en structureert het gesprek.
- Op verzoek kan besloten worden tot meer gesprekken in een jaar.
3. Uitnodiging
- De leidinggevende is verantwoordelijk voor de planning van de gesprekken en het uitnodigen van de medewerkers voor het jaargesprek.
- De leidinggevende nodigt de medewerker uiterlijk twee weken van te voren uit voor het gesprek. Indien de leidinggevende aanvullende gespreksonderwerpen heeft wordt dit in de uitnodiging vermeld, zie voorbeeld uitnodiging in de bijlage.
- De medewerker ontvangt ‘Informatie om het jaargesprek voor te bereiden’, het ‘Jaargesprekken Formulier’ en het ‘Jaargesprekken Formulier Feedback’, met daarnaast het verzoek om uiterlijk één week voor het gesprek eventueel aanvullende punten aan te dragen.
4. Voorbereiding
- De leidinggevende informeert zich bij collega’s (bijvoorbeeld voor de tandartsassistente bij de tandarts en/of collega tandartsassistenten) met wie de medewerker direct samenwerkt over relevante onderwerpen voor het jaargesprek. Elke medewerker kan door maximaal drie collega’s het feedbackformulier laten invullen.
- Het document ‘Informatie om het jaargesprek voor te bereiden’ kan door de medewerker gebruikt worden ter voorbereiding op het gesprek.
- Als de leidinggevende via de mail informeert naar feedback bij collega’s ter voorbereiding van het jaargesprek, dan moet er in de mail duidelijk worden aangegeven dat indien er op een bepaald punt geen inzicht is, het antwoord ‘niet van toepassing’ moet worden gegeven.
5. Verslaglegging
- Het volledig ingevulde en ondertekende SBT formulier jaargesprek inclusief gemaakte afspraken geldt als verslag van het jaargesprek.
- Het door beide ondertekende verslag wordt naar HR gestuurd en opgenomen in het personeelsdossier.
- Indien leidinggevende en medewerker het niet eens worden over een gezamenlijke formulering of beoordeling kan:
o de medewerker tekenen voor gezien en de eigen zienswijze aan het verslag hechten, of
o om bemiddeling vragen bij HR of de Raad van Bestuur. - In het eerstvolgende jaargesprek worden de eerder gemaakte afspraken geëvalueerd.
6. Recht van inzage en termijn van bewaren
Het verslag van het jaargesprek is vertrouwelijk. Alleen de medewerker, diens leidinggevende, HR en de Raad van Bestuur hebben recht van inzage van het verslag. De verslagen worden na 5 jaar uit het dossier verwijderd.
7. Inwerkingtreding
De regeling jaargesprekken SBT is op 10 december 2019 vastgesteld door het MT. De ondernemingsraad heeft met deze regeling ingestemd op 27 februari 2020. De regeling treedt op 1 mei 2020 in werking. De regeling zal op 1 mei 2021 geëvalueerd worden.
Gelijktijdig worden eerder vastgestelde jaargespreksregelingen ingetrokken.
Bijlage: Jaargesprek Formulier
Bijlage: Jaargesprek Formulier Feedback
Bijlage: Informatie om het jaargesprek voor te bereiden (voor medewerker)
Bijlage: Algemene tips om het jaargesprek te voeren (voor leidinggevende)
Bijlage: Toelichting bij het jaargesprek formulier (voor leidinggevende)
Bijlage: Voorbeeld uitnodiging jaargesprek
Borstvoeding geven en kolven tijdens werktijd
Als medewerker heb je tijdens de eerste 9 maanden na geboorte van het kind het recht om onder werktijd je kind borstvoeding te geven of te kolven. Dit mag maximaal 1/4e van de werktijd per dienst in beslag nemen. De tijd besteed aan voeden of kolven wordt door SBT doorbetaald.
Binnen SBT is hiervoor een afgesloten ruimte beschikbaar. De kolf-kamer is op de 5e etage, kamer 5.02 (tussenpad richting de open ruimtes, bij de koffiemachine, 2 kleine kamertjes waarvan 1 de kolf-kamer).
Procedure:
Informeer je leidinggevende en planning indien je van deze borstvoeding c.q. kolf tijd gebruik wilt maken. Zodat ook eventueel OASE hier aan aangepast kan worden.
Voor het gebruik van deze kolf-kamer:
Om gebruik te kunnen maken van deze kolf-kamer, kun je de aanvraag indienen bij Sylvana Star (balie/ict SBT). Sylvana verwerkt de aanvraag. Voor het verwerken en wijzigen van de toegangsrechten is jouw naam en pasnummer nodig.
Bij geen gebruik dien je jezelf af te melden bij Facilitair Acta, servicedesk.fd@acta.nl
Als onderdeel van de nieuwe AVG-wetgeving is een privacyverklaring verplicht gesteld. Hierin staat beschreven op welke wijze SBT met de gegevens van haar medewerkers maar ook sollicitanten omgaat. Deze wordt ook bij de vacatures op de website gepubliceerd en zal aan nieuwe medewerkers bij het arbeids contract worden meegestuurd.
Mocht je hierover vragen hebben, dan kun je terecht bij Natasja Dijkmans, HR-manager.
De regeling attenties is opgesteld om eenduidige afspraken te maken over de door SBT te verzorgen attenties om hiermee een feestelijk tintje te geven aan speciale gebeurtenissen in de loopbaan van de medewerkers.
Mocht je hierover vragen hebben, dan kun je terecht bij je leidinggevende of de hr adviseur.
Hier vind je de afspraken die gelden voor de vergoeding van woon-werkverkeer en overige reiskosten. De regeling is per 20-12-2018 herzien door het MT en OR. Mocht je hierover vragen hebben, dan kun je terecht bij de financiële administratie.
Regeling vergoeding voor woon-werk en reiskosten
Hier vind je de regeling studiekosten en studieverlof. Deze is aangepast en op 20-12-2018 vastgesteld door het MT en OR.
Regeling studiekosten en studieverlof
Declaratieformulier - Collectief budget
Declaratieformulier - Individueel budet
Tip: sla je declaratieformulier na het openen gelijk op onder een andere naam.
Heb je vragen over je saldo studiebudget, dan kun je hiervoor terecht bij de financiële administratie. Voor vragen over een opleiding, cursus of congres kun je terecht bij je leidinggevende. Je studiebudget kun je ook inzetten bij coaching of een loopbaantraject. Voor meer info kun je ook terecht bij de HR adviseur.
Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
SBT is verplicht om een VOG te vragen aan de medewerkers.
Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat jouw gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving.
Hoe werkt de aanvraag:
Binnen een week na indiensttreding, wordt door HR de aanvraag digitaal gedaan en staat vervolgens online voor jou klaar.
Je ontvangt een e-mail van de screeningsautoriteit Justis met de mededeling dat er van jou een VOG is opgevraagd. Via de link in de e-mail met daarin de aanvraagcode kun je inloggen met jouw DigiD. Je rondt de aanvraag af als jouw gegevens juist zijn opgenomen.
De aanvraag wordt vervolgens door Justis in behandeling genomen. Justis informeert je schriftelijk over de afhandeling van jouw aanvraag. Je ontvangt de VOG per post op je woonadres. Lever deze uiterlijk binnen 2 maanden van je indiensttreding bij HR in.
Voor de aanvraag van deze VOG zijn kosten verbonden, deze kun je door middel van het declaratieformulier (te vinden op intranet) bij de financiële administratie declareren.
| Processtap | Inhoud | Wie |
1 | Vacatureruimte signaleren | Leidinggevende informeert vakgroepvoorzitter/ bestuurder dat zij of hij versterking nodig heeft op haar of zijn afdeling | Leidinggevende en vakgroep-voorzitter |
2 | Voorwaarden (laten) checken | Vakgroepvoorzitter verzamelt informatie of aan voorwaarden voor werving voldaan is | Bestuurder |
3 | Check op begroting en formatieruimte | Financiële administratie doet een check of werving vanuit een financieel oogpunt mogelijk is en koppelt het resultaat terug met vakgroepvoorzitter | Financiële administratie en vakgroepvoorzitter |
4 | Check op salarisschaal en omvang van de functie | HR-manager doet een check of werving vanuit een HR-oogpunt mogelijk is en koppelt het resultaat terug met vakgroepvoorzitter | HR-manager |
5 | Akkoord met uitzetten van vacature? | Op basis van de ontvangen input beslist bestuurder of wel of niet geworven wordt; Proces eindigt indien er geen mogelijkheid is om te werven | Bestuurder |
6 | Wervingsstrategie bedenken | Vakgroepvoorzitter en HR-manager bespreken met elkaar hoe de wervingsstrategie eruit komt te zien. Hierbij worden o.a. de volgende punten besproken:
Doel: er bestaat duidelijkheid op het (tijds)pad dat bewandeld wordt in het kader van de wervings- en selectieprocedure | Leidinggevende(n) en HR-manager
|
7 | Vacaturetekst opstellen | HR stelt de vacaturetekst op en koppelt deze terug met de vakgroepvoorzitter | HR |
8 | Feedback geven op vacaturetekst | Leidinggevende geeft feedback op de vacaturetekst | Leidinggevende |
9 | Interne werving | HR zet de interne werving uit via mail, Intranet, de SBT nieuwsbrief en het informatiebord. | HR |
10 | Vacature publiceren op verschillende portalen (indien geen geschikte interne kandidaat is gevonden) | HR is verantwoordelijk voor het publiceren van de vacature op verschillende portalen, bijvoorbeeld vakportalen, LinkedIn of indeed; HR-adviseur geeft aan op welke portalen de vacature geplaatst wordt. | HR-assistant |
11 | Mail versturen aan alle SBT'ers met het verzoek om vacature te delen in persoonlijk netwerk (indien geen geschikte interne kandidaat is gevonden) | Indien de vacature bijvoorbeeld op LinkedIn geplaatst wordt, verstuurt HR aan alle SBT-medewerkers een mail met het verzoek om de vacature met hun netwerk te delen | HR-assistant |
12 | Via de mail solliciteren | Sollicitant stuurt haar of zijn sollicitatie via de mail | Sollicitant |
13 | Ontvangst van de sollicitatie bevestigen (binnen 24 uur na binnenkomen) | HR-assistant bevestigt binnen 24 uur na ontvangst dat de sollicitatie in goede orde is ontvangen; | HR-assistant |
14 | Sollicitaties bijhouden | HR-assistant houdt zicht op de binnengekomen sollicitaties . | HR-assistant |
15 | Sollicitaties doorsturen aan de desbetreffende leidinggevende(n) | HR-assistant zorgt voor verspreiding van de sollicitaties aan de leidinggevende(n) | HR-assistant |
16 | Sollicitaties screenen en geschikte kandidaten aanwijzen
| Leidinggevende(n) en HR-manager beoordelen of kandidaten geschikt (kunnen) zijn en gaan over hun indrukken in gesprek | Leidinggevende(n) en HR-manager |
17 | Sollicitanten geschikt? |
| HR
|
18 | Sollicitanten afwijzen via de mail (indien sollicitanten niet geschikt zijn) | HR-assistant wijst niet geschikte sollicitanten af | HR-assistant |
19 | Sollicitatiegesprekken inplannen (indien sollicitanten geschikt zijn) | HR-assistant plant SBT-intern sollicitatiegesprekken in | HR-assistant |
20 | Sollicitanten uitnodigen | HR-assistant nodigt sollicitanten uit voor een sollicitatiegesprek | HR-assistant |
21 | Sollicitantengesprekken voorbereiden (1e ronde) | Leidinggevende(n) bereiden sollicitatiegesprekken voor (1e ronde) à ‘alle neuzen dezelfde kant op’, o.a.
| Leidinggevende(n) en HR-manager of HR-assistant |
22 | Sollicitatiegesprekken voeren (1e ronde) | Leidinggevende(n) voeren sollicitatiegesprekken (1e ronde) | Leidinggevende(n) en HR-manager of HR-assistant |
23 | Sollicitatiegesprekken evalueren (1e ronde) | Leidinggevende(n) en HR evalueren de afgelopen sollicitatiegesprekken
| Leidinggevende(n) en HR-manager of HR-assistant |
24 | Referenties opvragen | HR-manager vraagt referenties op bij eerdere bij werkgevers of opdrachtgevers over de sollicitanten | HR-manager en HR-assistant |
25 | Sollicitatiegesprekken voorbereiden (2e ronde) Indien nodig | Leidinggevende(n) en HR bereiden sollicitatiegesprekken voor (2e ronde)
| Leidinggevende(n) en HR-manager of HR-assistant |
26 | Sollicitatiegesprekken voeren (2e ronde) | Leidinggevende(n) en HR voeren sollicitatiegesprekken of 2e ronde is arbeidsvoorwaardengesprek | Leidinggevende(n) en HR-manager of HR-assistant |
27 | Sollicitatiegesprekken evalueren (2e ronde) | Leidinggevende(n) en HR evalueren de afgelopen sollicitatiegesprekken
| Leidinggevende(n) en HR-manager of HR-assistant |
28 | Sollicitant succesvol? |
|
|
29 | Sollicitant per telefoon over negatieve uitslag informeren (indien sollicitant niet succesvol is) | HR informeren sollicitant over de afloop van het gesprek per telefoon | HR-assistant |
30 | Sollicitant per telefoon over positieve uitslag informeren (indien sollicitant succesvol is) | Leidinggevende(n) informeren sollicitant over de afloop van het gesprek per telefoon | Leidinggevende(n) |
31 | Arbeidsvoorwaarden helder krijgen, terugkoppelen en desnoods aanpassen | HR-manager brengt in kaart welke arbeidsvoorwaarden SBT gaat bieden aan de sollicitant, koppelt deze terug met de vakgroepvoorzitteren en leidinggevende(n) en past de arbeidsvoorwaarden – afhankelijk van de terugkoppeling – indien nodig aan | HR-manager |
32 | Akkoord met arbeidsvoorwaarden? | Indien niet à ga terug naar processtap 31 | Bestuurder |
33 | Arbeidsvoorwaardengesprek voeren | Vakgroepvoorzitter, leidinggevende(n) en HR-adviseur voeren samen een arbeidsvoorwaardengesprek met de sollicitant | Leidinggevende(n) en HR-manager |
34 | Arbeidsvoorwaarden aanvaard? | Indien niet à ga terug naar processtap 31 Indien wel à Medewerker HR start het indiensttredingsproces op | Sollicitant en HR-assistant |
Regelingen
2022
- vrijdag 6 mei (5 mei is per 2022 volgens de CAO zorgverzekeraars een jaarlijkse feestdag)
- vrijdag 27 mei (dag na Hemelvaart)
- dinsdag 27 december - vrijdag 30 december (dagen tussen kerst en oudejaarsdag)
2023
- vrijdag 28 april (dag na Koningsdag)
- vrijdag 19 mei (dag na Hemelvaart)
- woensdag 27 december - vrijdag 29 december (dagen tussen kerst en oudejaarsdag)
2024
- vrijdag 10 mei (dan na Hemelvaart)
- maandag 23 en dinsdag 24 december
- vrijdag 27 december - dinsdag 31 december (dagen tussen kerst en oudejaarsdag)
ATV/roostervrije tijd
Bij SBT kun je kiezen voor een arbeidsovereenkomst met atv/roostervrije tijd (=atv/rvt) of een arbeidsovereenkomst zonder atv/roostervrije tijd.
Wat betekent dit:
De standaard binnen SBT is een arbeidsovereenkomst met atv/roostervrije tijd. Als medewerker ontvang je op basis van een fulltime aanstelling (=38,75 uur per week) 108,5 roostervrije uren per jaar. Bij aanvang van je dienstverband, heb je de keuze om de atv/rvt in te wisselen. Dit houdt in dat dan alle roostervrije tijd vervalt en je daar extra salaris voor ontvangt. Het aanstellingspercentage wordt hierdoor namelijk verhoogd (=36 uur per week fulltime) met het aantal uren dat je ingeleverd hebt.
Voorbeeld:
Stel: Bij 3 werkdagen van 8 uur, betekent dit met atv/rvt: fte% 61,94.
Zonder atv/rvt: fte% 66,67. Je ontvangt dan 4,73% bruto meer salaris, vakantiegeld, eindejaarsuitkering en pensioenopbouw.
Consequenties:
Voordeel: | Nadeel: |
* Wijzigen van de keuze kan eenmalig tijdens het gehele dienstverband met ingangsdatum 1 januari van het nieuwe jaar.
Regeling vergoeding overwerk
Doel van de regeling ‘vergoeding overwerk’.
De regeling biedt de medewerkers duidelijkheid over hoe de bepalingen in de cao over overwerkvergoeding (cao, hoofdstuk 3) binnen SBT worden toegepast.Algemene uitgangspunten/ definitie
2.1 Overwerk is de tijd dat een medewerker op verzoek van SBT buiten de overeengekomen arbeidstijd werkzaamheden verricht.
2.2 Uitgangspunt is dat het registreren en het op orde brengen van het patiëntendossier tijdens de behandeling wordt uitgevoerd. In uitzonderingsgevallen kan toestemming worden verleend door de leidinggevende om hiervoor overwerk aan te vragen. Dit is alleen van toepassing voor medewerkers ingedeeld in salarisschaal 1 tot en met 10.
2.3 Indien werkzaamheden regelmatig buiten de overeengekomen arbeidstijd moeten worden uitgevoerd, dan kan in overleg met de leidinggevende de omvang van de arbeidstijd (tijdelijk) worden aangepast in de arbeidsovereenkomst.Aanvragen/ registratie overwerk
Het overwerk wordt in ESS aangevraagd en geregistreerd. Hierbij dient de aard van het overwerk te worden aangegeven.Beoordeling aanvraag overwerk
De leidinggevende beoordeelt de overwerkaanvraag. Bij een discussie hierover geeft de bestuurder uitsluitsel.Vergoeding van overwerk
Overwerk wordt gecompenseerd door tijd voor tijd (TvT). De medewerker kan op een ander moment dit verlof opnemen. Bij compensatie in tijd heeft de medewerker voor ieder uur overwerk recht op 1 uur vrije tijd. Op verzoek van de medewerker kan overwerk uitbetaald worden. Hiervoor is goedkeuring van bestuurder vereist. Bij compensatie van overwerk in geld wordt voor ieder uur overwerk 125% van het uurloon uitbetaald. Deze compensatie geldt voor alle extra gewerkte uren, ongeacht de dag in de week of tijdstip waarop het overwerk is uitgevoerd.Oproepdiensten (zgn. TBB-dienst)
De behandelaren zijn buiten werktijd, in het weekend en op feestdagen oproepbaar voor de dienstdoende tandartsen van de Poli Mondzorg van het Slotervaartziekenhuis voor telefonisch overleg. Bij toerbeurt worden deze oproepdiensten van een week ingepland. Hiervoor ontvangt de behandelaar een vergoeding van € 300,00 bruto per oproepdienst.
Onder dit item vallen meerdere onderwerpen zoals introductie en begeleiding van nieuwe medewerkers, exitgesprekken etc.
Deze regelingen zijn via onderstaande links te downloaden.
- gespreksformulier nieuwe medewerker (na 6 weken)
- gespreksformulier nieuwe medewerker (na 4 maanden)
Checklist en Mutatieformulier (nieuw)
- gespreksformulier exitgesprek
Ziekmeldingsprocedure
Tijdstip
Zorg ervoor dat je je tussen 07:00 uur en 07:45 uur telefonisch ziekmeldt.
Dit geeft ons voldoende tijd om passende regelingen te treffen.
Persoonlijk
Het is van groot belang dat je persoonlijk contact opneemt om je ziekmelding door te geven.
Dit kan door te bellen naar je directe leidinggevende én naar de afdeling planning/verzuim coördinator.
Informatie
In dit gesprek maak je gelijk afspraken over een volgend contact.
Tijdens de ziekmelding kan je leidinggevende je vragen wanneer je denkt weer te kunnen werken.
Herstel melding
Als je weer (gedeeltelijk) begint met werken, geef je dat door aan je directe leidinggevende en aan de afdeling planning/verzuim coördinator.
Voor vragen kun je terecht bij Regina van Mierlo-Roelofs, verzuimcoördinator, je leidinggevende of de HR-adviseur.
Voor meer informatie kun je onderstaande regelingen downloaden.